Onze klanten STEL UW VRAAG ONLINE

Softwear

Steeds meer klanten van het op de modebranche gespecialiseerde Softwear gebruiken de software die hun kassa’s, ordersystemen en financiële omgeving aanstuurt, via het ASP-model.



softwear colocation

We hebben bij TelecityGroup nog geen milliseconde downtime gehad! In tegenstelling tot een eerdere colocatie-aanbieder hebben we bij TelecityGroup een zeer veilig gevoel.”

Jeroen de Vries,
oprichter en mede-eigenaar van Softwear



Als op koopavond de centrale kassa-applicatie plotseling uitvalt, hebben letterlijk honderden winkeleigenaar een groot probleem. Sinds Softwear haar servers bij TelecityGroup heeft ondergebracht, hebben de 1500 gebruikers van de applicaties van Softwear een belangrijke kopzorg minder: 24 x 7 beschikbaarheid is nu gegarandeerd.

Op de vierde verdieping van een prachtig oud pakhuis aan de waterkant in Wormer huist het op de modebranche gespecialiseerde softwarehuis met de toepasselijke naam Softwear B.V.. Het bedrijf heeft met aandacht en toewijding een complete verticale bedrijfstak aan zich weten te binden. Omgekeerd is ook de kantoorinrichting van het bedrijf en casual kledingstijl van de vijftien medewerkers modieus te noemen. De hippe zitzakken en andere attributen roepen sterke associaties op met het dotcom-tijdperk. Onterecht, want juist dit bedrijf heeft zich destijds niet gek laten maken door de hype.

Zolderkamer

Kort na het afronden van zijn studie in 1990 begon Jeroen de Vries met twee compagnons ERP-software te bouwen voor de modebranche. “De modebranche is een hele versnipperde markt. Grote spelers zoals MEXX en De Bijenkorf maken maar vijf procent van de markt uit. Verder gaat het om kleine en hele kleine winkeltjes en “zolderkamer-groothandels”, aldus De Vries. “Naast deze versnippering is de modebranche ook aan de productzijde een geval apart.”

De software van Softwear gaat moeiteloos om met het uitgebreide kleurenpalet in de modewereld, de grote verscheidenheid aan dames- en herenmaten en ook met de gewoonte om bestellingen al te plaatsen vóór dat de kleding daadwerkelijk is geproduceerd. Dankzij deze sterke focus ontstond een solide bedrijf dat sinds haar oprichting aan het einde van de tachtiger jaren ieder boekjaar afsluit met mooie groeicijfers. Het huidige klantenbestand telt 480 bedrijven en 2000 gebruikers.

ASP-model

Softwear is gestopt met het verkopen van dozen met client/ serversoftware en overgestapt op het ASP-model. 260 Klanten zijn al overgestapt op deze eigentijdse softwaredienstverlening. Met behulp van Microsoft Terminal Services wordt de centrale applicatie naar de pc’s, thin clients en kassa’s bij de klanten gebracht. In totaal zijn ruim 1000 gebruikers op de centrale servers aangesloten. Zij werken nu per definitie op de nieuwste softwareversie en profiteren meteen van iedere update. Zeven fulltime helpdesk en supportmedewerkers monitoren de werking van de applicaties en staan de gebruikers bij via telefoon, e-mail en SMS.

Aanvankelijk stonden de servers voor de nieuwe ASP-dienst gewoon bij Softwear op kantoor. Er was eigenlijk nooit downtime. Toch was het niet verantwoord deze situatie te laten voortbestaan. De Vries: “Op een gegeven moment voel je toch die verantwoordelijkheid drukken. Brand. Inbraak. Je moet er niet aan denken dat al je klanten ineens niet meer over hun data en applicaties kunnen beschikken.” “colocatie-proefkonijn

Softwear besloot de servers buiten huis onder te brengen. “We kwamen uit bij onze favoriete Internet Service Provider die net een colocatiedienst was gestart. Meteen aan het begin bleek dat deze partij te veel leunde op bestaande expertise uit de telecommunicatie waar het stroomverbruik veel lager is“. “Toen we al onze apparatuur geplaatst hadden en we onze servers voor het eerst inschakelden, sloegen zowaar de stoppen door”, aldus De Vries. “Dat werd wel opgelost, maar vervolgens hadden we om de haverklap downtime: soms 10 minuten, soms wel 1,5 uur! Tot overmaat van ramp werden we nergens van op de hoogte gesteld. Je begrijpt dat onze klanten hier erg nerveus van werden. Op een gegeven moment was de maat vol: wij hadden geen zin om nog langer een “colocatie-proefkonijn” te zijn.”

Na eerste contacten in 2005 besloot Softwear in 2006 haar complete omgeving te verhuizen naar TelecityGroup. “Het was een verademing om eindelijk met mensen te praten die deze tak van sport beheersen”, aldus De Vries. “De hele bedrijfscultuur van TelecityGroup is gericht op een optimale colocatiedienstverlening. Al gedurende het salestraject bewees TelecityGroup een flexibele en accuraat werkende speler te zijn. Na het tweede gesprek hakten wij de knoop door, terwijl een andere aanbieder afviel wegens onduidelijkheid in de offertes. TelecityGroup bleek later ook nog eens zo flexibel om ons een private suite te kunnen bieden in de incourante maat
van 12 m2
.”

Tijdvenster

Softwear besloot de verhuizing zelf ter hand te nemen in een tijdvenster tussen twee uur ’s nachts en zes uur ’s ochtends. Op dat laatste tijdstip opent de eerste aangesloten klant op Schiphol al weer. Alleen enkele gebruikers in Hongkong moesten een paar uur downtime tijdens reguliere kantooruren voor lief nemen. “Met een gehuurde bus konden we alles in twee ritten verhuizen”, aldus De Vries. “Opnieuw bewees TelecityGroup zich: de engineer die dienst had, kon ons in alles begeleiden.”

Ontspannen

Sinds de verhuizing naar een private suite bij TelecityGroup in januari 2006 is er nog geen milliseconde downtime geweest. “Een enorme opluchting voor ons en een verademing voor onze klanten”, aldus De Vries. “Een paar klanten die echt snappen hoezeer wij ons best hebben gedaan om de servers nu definitief in een vertrouwde omgeving te plaatsen, hebben ons via e-mail bedankt”, aldus De Vries. Ondertussen breidt Softwear bijna wekelijks uit binnen de zes racks die in de private suite staan. Op termijn is een ‘verdubbeling’ van de omgeving naar een redundante locatie gepland. Een ontspannen pratende De Vries sluit af: “Onze ervaringen met TelecityGroup zijn zo positief, dat wij niet meer verder hoeven te kijken.”

Softwear kiest voor TelecityGroup omdat:

  • downtime onacceptabel is voor geabonneerde winkeliers;
  • TelecityGroup steeds flexibiliteit en pro-activiteit bewijst;
  • TelecityGroup een private suite op maat kon bieden;
  • TelecityGroup capaciteit heeft voor uitbreiding;
  • TelecityGroup over verschillende locaties beschikt.
TelecityGroup Netherlands B.V.

H.J.E. Wenckebachweg 127,
Amsterdam, 1096 AM, Netherlands

Tel: +31 (0) 20 564 0800

Connect with TelecityGroup Twitter Twitter Linkedin Linkedin YouTube YouTube

Contact
Amsterdam +31 (0) 20 564 0800
Dublin +353 (0)1 461 1200
Frankfurt +49 (0) 69 900 210
Helsinki +358 (0)75 7570 400
Londen +44 (0)20 7001 0000
Manchester +44 (0)161 232 3500
Milaan +39 02 489 8000
Parijs +33 (0) 1 49 97 30 60
Sofia +359-2-9707707
Stockholm +46 (0) 8 799 3800
Warschau +48 22 427 39 97
Stel uw vraag
Locaties in heel Europa
Locaties in heel Europa